Жона ци людина: гендерна несправедливість на Закарпатті
19.08.2020 20:53
1631
2

Мова навдивовижу легко стає носієм суспільних стереотипів. У частині закарпатських говірок слово «людина» означає винятково особу чоловічої статі.
Таке трактування стає все більш рідкісним, але коли воно випадково проривається у розмові – причому завжди у чоловіків, – проявляється неприкрите прагнення заперечити людськість жінок. Сільський дядечко вихваляється своєю різномастою худобою. Звучить запитання: чому у тварин ці кольорові відмінності нічого не означають, а в людей, як дехто вірить – важать? «У людей ай, айбо не в жін», – неочікувано відповідає дядько і, сміючись, починає переповідати міф, буцім жінка європейського походження через багато років після статевого контакту з темношкірим чоловіком може народити темношкіру дитину від «законного» білого чоловіка. Несподівано приходить усвідомлення, що в голові у пересічного закарпатського чоловіка криється страхітлива суміш сексизму і расизму. Він миролюбний, попиває чеське пиво і сипле угорськими приповідками, але з усмішкою протиставляє поняття «людина» і «жона», ніби це протиставлення є чимось непорушним і самозрозумілим, і водночас боїться, щоби жона не народила йому дитя не тієї масті – а для цього її краще тримати у шорах. І все начебто без агресії, з поблажливим гумором. «Тоті жони… не мож із ними по-другому». Цей погляд міцно закорінений у старих патріархальних традиціях. У бойків і гуцулів жінку не вважали рівноцінною чоловікові: вона повинна була йти чи їхати на возі позаду, йти пішки, коли чоловік їхав на коні. Важке також частіше носила жінка. Бойки говорили про дружин так: «Як добра, то треба бити, аби си не збавила, а як збавлена – аби си поправила».Трагедія «червеної ружі»

Фемінізм по-закарпатськи
Відрізаність Закарпаття як окраїнного регіону свого часу вплинула на те, що місцеві жінки пізно приєднались до емансипаційного руху. В. Ґабор у праці «Жіночий рух у Карпатській Україні» цитує Ірину Невицьку, одну з піонерок жіночої емансипації у краї, котра писала: «звикле до ширших обріїв око могло б означити цей жіночий рух примітивним». Невицька розповідала, що на початку 1920-х постання в Ужгороді «Жіночого союзу» під керівництвом Ірини Волошинової викликало «немало насміхів і наклепів». Однак ця організація навіть не була спрямована на боротьбу за права жінок. Ірина Волошина дотримувалась традиційних поглядів на роль жінки. «Жіночий союз» виступав радше як благодійна організація, яка заснувала кухню для бідних дітей та курси для неграмотних служниць. Невицька стверджувала, що за часів Австро-Угорщини жіночого руху на Підкарпатті не існувало взагалі, «і хоч часом жінки й проявляли свою активність, то це було лише у зв’язку з церковним життям». У Чехословаччині жінки Підкарпатської Русі отримали виборче право, якого навіть не домагалися. Ірина Невицька, котра у міжвоєнний період була найактивнішою громадською діячкою серед закарпатського жіноцтва, розгорнула просвітницьку кампанію: організувала «Жіночу громаду» у Пряшеві, видавала часопис «Голос Народу», в Ужгороді очолила при товаристві «Просвіта» Жіночу секцію, а у 1934 р. скликала перший Жіночий З’їзд, на який зібралося більше трьох тисяч жінок.
Ірина Невицька в жіночому товаристві (сидить у центрі)
У цей час жінки почали долучатися і до традиційно чоловічих організацій, приміром, військових. При Організації Народної Оборони «Карпатська Січ» була створена «Жіноча Січ», учасниці якої у короткий час існування Карпатської України працювали розвідницями, зв’язковими, лікарками. Були вони й на полі бою, і, на жаль, групу дівчат з Жіночої Січі розстріляли 16 березня 1939 р. під час боїв на Хустському напрямку. Однак жіночий рух, започаткований інтелігентками, мало вплинув на становище сільських жінок, котрі далі залишилися у колі родини і господарства. Традиційне обходження з ними знову прозирає у закарпатських народних піснях: «Ой, Марічко, люблю тя, люблю тя, люблю тя, Заріж мені когутя, когутя, когутя. А як когут запіє, запіє, запіє, Вставай горі, Маріє, Маріє, Маріє!» Сил на громадський активізм за важкою роботою просто не лишалося – тут навіть відпочити було ніколи.Шукайте людину
У наш час багато закарпаток беруть на себе відповідальність за долю своєї громади, але натикаються на «скляну стелю». На Закарпатті жінки переважають чоловіків за чисельністю – їх 51,9%. Однак коли доходить до представництва у органах влади, розподіл радикально змінюється.
Підготувала Христина Шепа,
для «ПЕРШИЙ.com.ua»
Читайте також: https://pershij.com.ua/pershi-zakarpattsi-shcho-prykhovuie-paleolitychna-stoianka-u-korolevi/ Будьте в курсі з “ПЕРШИЙ.com.ua”– підписуйтесь на наш канал в Telegram, а також сторінку в InstagramНаталка
20 бер. 2021 р., 12:09
А ви точно не перебільшуєте? З пісні слів не викинеш. Пісня "Червона ружа трояка" є народною. Що наболіло, те й наспівали. Де проблема?
В автобусі їхало 5 людий і 3 жони.
Так, бо на Закарпатті люди то чоловіки, а жони є жінки. А чилядь то є люди.
Це закарпатський діалект, русинська мова. Це всі знають і Закарпатські жони не скаржаться.
Поясніть, навіщо створювати проблему там, де її нема?
В автобусі їхало 5 людий і 3 жони.
Так, бо на Закарпатті люди то чоловіки, а жони є жінки. А чилядь то є люди.
Це закарпатський діалект, русинська мова. Це всі знають і Закарпатські жони не скаржаться.
Поясніть, навіщо створювати проблему там, де її нема?
Ксенія
7 лют. 2021 р., 16:15
Класний матеріал. Дякую авторці!
Коментарі - 2