Розквіт пошукових систем на основі ШІ: Вебсторінки стануть історією?
Уже багато років пошукові системи є «вікном» в інтернет, адже саме в них користувачі знаходять інформацію, яка їх цікавить, і саме результати пошуку впливають на відвідуваність вебсайтів. Водночас зараз, з розвитком чат-ботів на основі ШІ в пошукових системах, на кшталт Google чи Bing, цей світ докорінно змінюється.
Розглянемо потенційний вплив пошукових систем на основі ШІ на вебсайти.
Принцип роботи традиційної пошукової системи
У традиційних пошукових системах, на кшталт Google чи Bing, використовуються пошукові роботи, що сканують інтернет та індексують вебсторінки. Роботи переходять за посиланнями, аналізують кожну сторінку та збирають її зміст та метадані. Потім така інформація про всі вебсторінки та їхній зміст додається до бази даних індексу пошукової системи, де потім і зберігається.
Коли користувач вводить пошуковий запит, пошукова система сканує власний індекс і впорядковує результати пошуку з огляду на їхню відповідність та авторитетність. Відповідність визначається ступенем наближення змісту до пошукового запиту, а авторитетність – популярністю вебсайтів, наявністю зворотних посилань та кількістю користувачів, що відвідують цю сторінку.
Після впорядкування, результати виводяться на сторінку результатів пошуку (СРП), яка, зазвичай є переліком відповідних вебсторінок із фрагментами тексту для розуміння контексту. Тоді користувач натискає на посилання і переходить на відповідну сторінку, де є інформація, яка вказувалася в пошуковому запиті.
Але чат-боти докорінно змінили цей процес.
Потенційний вплив чат-ботів на відвідуваність, видимість та прибутковість вебсайтів
Так само як оператори онлайн-азартних ігор пропонують пограти в ігри казино в демонстраційному режимі, аби гравці спробували пограти в найпопулярніші ігри безоплатно перед реєстрацією та грою на реальні гроші, власники вебсайтів намагаються зацікавити відвідувачів певною інформацією, аби потім, в ідеалі, перетворити їх на користувачів, що платять реальні гроші, які становитимуть дохід таких сайтів.
Чат-боти на основі ШІ, на кшталт ChatGPT, здатні розмовляти як людина та давати персоналізовані відповіді на запитання користувачів. Цю технологію додали до пошукової системи Bing, після чого керівники Google вирішили додати чат-бот на основі ШІ Bard, аби не пасти задніх.
Схожі технології додали до своїх пошукових систем і you.com та Neeva AI, аби давати індивідуальні відповіді конкретним користувачам.
Наприклад, ви бажаєте купити найкращу ігрову консоль 2023 року і вводите відповідний пошуковий запит у bing.com. Окрім відповідних посилань, чат-бот Bing на основі великої мовної моделі може надавати індивідуальні відповіді, як людина, разом із посиланнями для докладнішого вивчення питання.
Аби отримати точніші дані, боту можна ставити додаткові запитання, наприклад, розпочати пошук із телевізорів, потім звузити результати за допомогою діапазону цін, а потім запитом про можливості у відеоіграх. Після цього бот може відправити вас безпосередньо до відповідної крамниці.
Водночас чат-бот може надавати посилання на вебсторінки з оглядами різноманітних телевізорів, але, якщо користувача влаштовує відповідь бота, він не читатиме ці огляди. Це дуже схоже на фрагменти текстів, що видаються на сторінках результатів пошуку – тут ви маєте відповідь без відкриття всієї сторінки. Це знижує кількість відвідувань сторінок, тобто трафіка, та, відповідно, прибутку власників сторінок.
Потенційні наслідки застосування ШІ в пошукових системах
Ще зарано точно прогнозувати, як саме генеративний пошук на основі ШІ змінить вебсайти, але вже можна передбачити деякі потенційні наслідки цього явища. Онлайн-видання, обсяг переходів на сторінки яких знижуватиметься, будуть недоотримувати доходи від реклами, тому їм буде важко залишатися на плаву.
Маленькі чи середні вебсайти з невеликим рівнем доходу можуть втратити відвідувачів, адже чат-боти навчаться надавати персоналізовані й точні відповіді.
Великі сайти скористаються наявними ресурсами та розроблять нові стратегії оптимізації інформації для пошукових систем чи новаторські рішення для стимулювання відвідуваності сторінок. Водночас деякі онлайн-видання покладатимуться на написані ШІ тексти, які збільшать кількість бездушних та неякісних текстів в інтернеті.
Це кінець вебсайтів?
Пошукові системи на основі ШІ можуть змінити порядок пошуку та споживання інформації через інтернет, але це не значить, що вебсайти незабаром відійдуть у минуле. Вони й надалі використовуватимуться для поширення інформації, а користувачі й надалі переходитимуть ними, аби щось придбати чи скористатися якимись послугами.
Письменники-люди й надалі матимуть попит, адже потрібно створювати нові, точні й сучасні матеріали з усіма нюансами, які ШІ вдосконалюватиме. Наприклад, ChatGPT та схожі системи не замінять вправних письменників.
Але вебсторінки потрібно адаптувати під нові реалії з пошуковими системами на основі ШІ, аби надавати інформацію в персоналізованій та унікальній формі, яку не в змозі генерувати чат-боти.
Чи можна адаптувати вебсайти до таких змін?
Аби незалежні вебсайти та генеративні пошукові системи могли співіснувати, адміністраторам сайтів потрібно застосовувати нові стратегії та методи, аби не втратити власну актуальність у світі пошукових систем на основі ШІ.
- Авторам потрібно створювати якісний та нішевий продукт, що приваблюватиме відвідувачів.
- Аби збільшити кількість відвідувачів, інтернет-видавці можуть поширювати власні публікації в соціальних мережах.
- Автори можуть використовувати ШІ для генерування ідей, дослідження теми та подолання творчої кризи.
- Досвідчені автори можуть підвищити рівень довіри до себе, якщо будуть перевіряти факти та надавати додаткову інформацію.
- Інтернет-видавці можуть використовувати модель передплати задля збільшення доходів.
Майбутнє пошукових систем
Ще зарано говорити про те, як пошукові системи на основі ШІ змінять незалежні вебсайти, проте вже зрозуміло, що зміни будуть, і все залежить від реакції користувачів на новий метод пошуку інформації.
Вище ми розібрали, що пошук на основі ШІ може, як збільшити кількість відвідувачів незалежних сайтів, так і зменшити її. Водночас традиційна модель пошуку інформації є симбіозом використання пошукових систем, незалежних вебсайтів, рекламодавців та користувачів.
Аби ця нова модель пошуку прижилася, потрібно знайти в ній місце для пошуку на основі ШІ.
Коментарі - 0