Будьте в курсі з “ПЕРШИЙ.com.ua” – підписуйтесь на наш канал в Telegram, а також сторінку в Instagram
Операція "Труба": половина жителів України може залишитися без газу вже в липні, а іншим перекриють краник взимку
24.06.2019 19:26
339
0
Власне, ГТС ризикує зупинитися вже в самий найближчий час. Принаймні, такі "страшилки" поширює оператор газотранспортної системи "Укртрансгаз", передає "Страна.ua".
В кінці минулого тижня компанія повідомила, що не змогла закупити паливний газ на аукціонах. Причина банальна - не було подано жодної пропозиції від постачальників.
"12 аукціонів на закупівлю паливного газу з липня по грудень загальним обсягом 880 млн кубічних метрів газу і очікуваною вартістю 5,72 млрд гривень без ПДВ не відбулися, оскільки жоден постачальник не дав тендерних пропозицій. Ймовірна причина - дефіцит коштів" Укртрансгазу "і як наслідок - несвоєчасні розрахунки з контрагентами ", - йдеться в повідомленні на офіційному сайті" Укртрансгазу ".Борг "дочки" "Нафтогазу" за газ для власних виробничо-технологічних потреб вже досяг рекордної суми в 4,1 млрд гривень. Якщо проблему не вдасться оперативно вирішити, без газу може залишитися половина України, включаючи населення, бюджетні організації і промислові підприємства. Причому, є думка, що насправді проблеми "Укртрансгазу" з грошима позначають готується банкрутство ГТС, повну втрату транзиту російського газу, на якому ми заробляємо 3 млрд доларів на рік, і перспективи залишитися без газу вже з 1 січня 2020 року, що в розпал опалювального сезону буде більш відчутно, ніж зараз, коли за вікном тридцятиградусна спека. Відключать від газу 13 областей Зараз запас газу в підземних сховищах на технічні цілі "Укртрансгазу" складає 152 млн кубів, тоді як на місяць потрібно не менше 240 млн. "Кілька постачальників готові в червні-серпні поставити" Укртрансгазу "190 млн кубічних метрів газу за діючими контрактами, але тільки за умови оплати боргу за попередні періоди. при цьому потреби в газі для забезпечення роботи технологічного обладнання, власних потреб та балансування системи в червні-серпні складе близько 720 млн кубометрів ", - говориться в повідомленні компанії. Якщо говорити простіше, то, незважаючи на те, що газ в підземних сховищах є, "доставити" його споживачам не вийде, так як необхідне обладнання і системи просто зупиняться. "Укртрансгаз" ще 14 червня повідомив про насування ПП НКРЕ, Держслужбу з надзвичайних ситуацій і РНБО. Поки відреагувала тільки Держслужба з надзвичайних ситуацій, визнавши, що ситуація справді загрозлива - її кваліфікували як НС техногенного характеру (код 10800 - НС внаслідок аварії на системах життєзабезпечення). Згідно з протоколом ГСЧС (який багато в чому базується на звіті "Укртрансгазу"), вже з кінця червня варто очікувати наступних наслідків. По-перше, зменшитися прийом газу від українських видобувачів - з 56 млн до 39 млн кубів на добу. По-друге, скоротитися закачування імпортного газу в трубу - з 55 млрд до 25 млн кубів. По-третє, закачування газу в підземні сховища зменшиться з 75 млн до 34 млн кубів. У підсумку, споживачів, підключених до магістральних газопроводів Союз, УПУ, Прогрес, ЄККР, АТІ, КАЧБ, просто відріжуть від газу. Ці газопроводи приходять по територіях Харківської, Черкаської, Сумської, Полтавської, Київської, Кіровоградської, Миколаївської, Одеської, Вінницької, Хмельницької, Тернопільської, Івано-Франківської та Закарпатської областей. Тобто, покривають більше половини країни. Як прогнозують в ГСЧС, відключення газу загрожує населенню, бюджетним установам, підприємствам теплокомуненерго, а також металургійним і хімічним підприємствам. "Найбільше постраждає саме промисловість, яка влітку є основним споживачем газу", - говорить економіст Олексій Кущ. Крім того, скоротиться транзит газу в Європу і Молдову з 290 млн до 115 млн кубів на добу, тобто, Україна зірве свої газові зобов'язання перед ЄС, що загрожує масштабним газовим скандалом. На газ грошей немає, а на премії - є
За словами співзасновника Фонду енергетичних стратегій Дмитро Маруніча, хоча в "страшилки" "Укртрансгазу" і є частка шантажу, ситуація і справді серйозна. "Це пов'язано з тим, що з 1 березня запустили так звану систему добового балансування в ГТС, яку потрібно щодня покривати" живими "грошима. А газорозподільні компанії в своєму тарифі не мають на це коштів. НАК же в свою чергу, звинувачує їх у несанкціонованому відборі газу ", - пояснив" Країні "Марунич. "Тобто, припустимо, якщо газорозподільна компанія запитує 100 тисяч кубів газу, але вибирає тільки 80 тисяч, то" Укртрансгаз "має повернути гроші за невикористані обсяги. А якщо газу вибрано більше, то ГРК платить. Баланси виходять в нуль рідко, вони постійно то негативні, то позитивні. Але, якщо "Укртрансгаз" платить більш-менш акуратно, то у газорозподільних компаній наростають борги ", - додав Олексій Кущ.Керівник спеціальних проектів НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев відзначає, що на технічне обслуговування труби "Нафтогаз" виділяє надто мало грошей. "Раніше НАК вирішував питання по небалансу самостійно. Але останнім часом сформувалася величезні касові розриви, на розподіл газу практично нічого не виділяється. Якщо проаналізувати тариф на транспортування газу, то можна зробити висновок, що 90% НАК забирає собі, залишаючи жалюгідні крихти на технічні потреби ", - говорить Рябцев. На його думку, потрібно терміново переглядати тариф, збільшуючи частку на розподіл, але тільки не за рахунок споживачів, а за рахунок "Нафтогазу". У НКРЕ і у президента поки зайняті виключно темою запуску нового ринку електроенергії - на попередження про газовий ПП реакції не послідувало.
Як говорить Олексій Кущ, останні тенденції на газовому ринку тільки посилюють проблему. "Модель більш-менш працювала, коли газ постійно дорожчав. Але на тлі падаючих цін, газорозподільним компаніям вигідно недобирати газ, отримувати за нього компенсацію ще за старою ціною, яка вище, ніж на даний момент", - говорить він.Втім, говорити про те, що "Укртрансгаз" став жертвою обставин теж було б неправильно.
"Ось пам'ятаю, що в березні 2019 співробітники Укртрансгаз отримали премії до 150% річної зарплати" за досягнення ключових показників ". Вже не знаю, чи були ці показники з серії задовольнити" маму "(сам НАК) або доведення фінансів до жахливого стану ... Але зараз жах таки на обличчя. Грошей вистачає тільки на премії ", - написала в Facebook фінансист Вікторія Страхова."Гройман і Коболєв вкрали трубу" Тим часом, навколо вже ГТС закручується передвиборний скандал. Як уже писала "Країна", партія "Батьківщина" звернулася в ГБР з заявою про доведення української газотранспортної системи до штучного банкрутства.
"Ми подали до Державного бюро розслідувань заяву про вчинення злочину щодо доведення нашої газотранспортної системи штучно, спеціально, планово до штучного банкрутства", - повідомила Юлія Тимошенко.Вона стверджує прем'єр-міністр Володимир Гройсман, екс-президент Петро Порошенко і голова НАКу Андрій Коболєв "просто забрали ці гроші, які заробляє наша газотранспортної система, і розділили по своїм офшорним рахунками". "Нафтогаз" же, нібито створював штучну заборгованість перед ГТС, не платив за послуги, і показував збитки ГТС: в 2016 р - 6 млрд грн, 2017. - 25 млрд і в 2018 р - 32, 5 млрд.
Гройсман, який і сам активно піариться на газовій темі, вже відреагував на такі звинувачення: "Однозначно: українська газотранспортна система не може бути приватизована. Наш уряд чітко це розуміє. Розмови про приватизацію - брехня деяких політиканів. Уряд не приймав таких рішень. Наша ГТС - це власність держави і українського народу », - написав він у TwitterНе виключено, що питання із закупівлями технічного газу винесуть на найближчий Кабмін і він стане черговим приводом для прем'єр-міністра Володимира Гройсмана "поставити на місце" главу НАКу Андрія Кобелєва. Головне питання - що буде з боргом в 4,1 млрд гривень і погодитися чи Кабмін дати "Укртрансгазу" ці гроші з бюджету. Адже інакше закупити оперативно закупити газ не вийде. За крок від розлучення Якраз в той день, коли "Укртрансгаз" строчив слізні листи в ГСЧС, РНБО і НКРЕ, його безпосередньому власнику - НАК "Нафтогазу" - був зовсім не до дрібних проблем з нестачею грошей на обслуговування труби. 14 червня в НАКу відбулося засідання Керівного Комітету проекту "Відділення діяльності транспортування газу". Йдеться про підготовку до анбандлінгу - поділу видобутку, транспортуванні і продажу газу. Цей процес НАК повинен завершити в нинішньому році. Без анбандлінга і сертифікації оновленої ГТС за європейськими стандартами підписання нового договору про транзит газу з "Газпромом" просто неможливо. На початку червня Кабмін своєю постановою №484 визначив як повинна проходити процедура анбандлінга. За запропонованій урядом моделі ownership unbundling, оператор ГТС і сама газотранспортна система повинні бути виведені з-під управління НАКу і передані ВАТ "Магістральні газопроводи України". Ця компанія і стане оператором української газотранспортної системи. В майбутньому саме вона повинна підписати новий контракт з "Газпромом". Але на засіданні 14 червня НАК прийняв рішення просити президента і РНБО ще раз проаналізувати постанову №484, яке, нібито, не дозволяє "Нафтогазу" залишити свої інтереси в судовому спорі з "Газпромом". Паралельно НАК запускає "свою" модель анбандлінга. Це рішення є в протоколі засідання, копію якого має у своєму розпорядженні "Українські новини". В "Нафтогазі" відстоюють модель ISO (Independent System Operator), за якою всі активи ГТС повинні залишитися у "Нафтогазу". На цьому засіданні згадали і про "Укртрансгазі" - його співробітників повинні терміново перевести в нову компанію - ТОВ "Оператор газотранспортної системи України", а не в "Магістральні газопроводи". Як пояснив "Країні" Олексій Кущ, зараз йде боротьба двох концепція анбандлінга. "Модель Кабміну цікава іноземному системному оператору, який зможе отримати на баланс активи ГТС, інтегрувати українську трубу в європейську систему і перенести вузли комерційного обліку з західного кордону - на східну. Надалі вже саме такий оператор буде вести переговори з" Газпромом "і там тональність буде інший, ніж в разі переговорів з українського стороною. Модель анбандлінга від НАКу системним операторам нецікава. у разі її реалізації "Нафтогаз" залишиться фактичним власником труби, на яку посадить формального "управителя". У цьому випадку не виключено розділ ГТС на кілька частин. Зокрема, найцікавішою залишається Закарпатті - Словаччина - Чехія - Австрія - Італія. "Газпром" хоче зберегти транзит через цю ділянку на рівні 40-50 млрд кубів. Виходить , що за допомогою "Північного потоку" "Газпром" закриє потреби північної Європи, перш за все, Німеччини. "Південний потік" закриває потреби Туреччини і Балкан. А ось забезпечення Австрії, Італії, Словаччини, Чехії, свого роду політичного анклаву Росії в Європі, залишається вразливим. Тому варіант анбандлінга нашої ГТС від НАК на руку "Газпрому". Він зможе посадити на нашу трубу своїх посередників через другі-треті руки ", - говорить Кущ. У цьому випадку, за його словами, інша частина української ГТС може виявитися "планово збитковою". Втім, серее за все, справа не в загравання Коболєва з "Газпромом", а з відстоюванні їм власних інтересів - без труби "Нафтогаз" по-суті перетворюється в "маркетингову надбудову". До слова, Тимошенко також розкритикувала варіант анбандлінга від Кабміну, зазначивши, що компанія "Магістральні газопроводи України" повністю виводиться з системи управління держави і передається в управління "невідомо яким міжнародним кампаніям". Тиск на мільярд При цьому вже зараз зрозуміло, що провести анбандлінг по будь-якої моделі і сертифікувати нового оператора ГТС за європейськими стандартами до кінця цього року явно не встигнуть. Це фактично ставить хрест на новому договорі про транзит газу з "Газпромом". Цікаво, що, як уже писала "Країна", в російському уряді днями озвучили свої умови, на яких вони згодні зберегти транзит через територію України. Як заявив перший заступник глави апарату уряду РФ Сергій Приходько, "що стосується транзиту російського газу через територію України, то ми готові його зберегти на економічно рентабельних умовах, але в разі справедливого врегулювання всіх судових суперечок між ПАТ" Газпром "і НАК" Нафтогаз України ". тобто, виходить, що озвучений НАКом варіант анбандлінга, який формально запускається, щоб "Нафтогаз" міг паралельно вирішувати судові суперечки з "Газпромом", тільки віддаляє Україну від нового договору щодо газового транзиту. На думку Геннадія Рябцева, так званий "нульовий транзит", тобто, повна зупинка прокачування російського газу по нашій трубі, вже з 1 січня 2020 року виглядає все більш реальним.
"Вони готуються до такого сценарію." Газпром "всіляко ухиляється від переговорів, а" Нафтогаз "особливо і не наполягає. У той же час" Газпром "активно веде переговори з європейськими покупцями про роботу в форс-мажорних обставин, закачуються збільшені обсяги газу в європейські сховища, тобто, ведеться підготовка до закручування краника ", - говорить Рябцев.За його словами, якщо ці прогнози виправдаються, Україні варто готується до різкого зниження тиску в ГТС, що потребують додаткових обсягів газу для постачання жителів східних і південних регіонів країни.
"Потрібно додатково, мінімум, 4 млрд кубів, щоб до початку сезону у нас було не менше 21 млрд кубометрів у сховищах. Це плюс 1 млрд доларів в грошах. Плюс - необхідно прописати гарантії по реверсу газу зі Словаччини, чого поки теж ніхто не робить ", - зазначає Рябцев.Нагадуємо, Зловживали службовим становищем: в Ужгороді будуть судити директора комунального товариства Читайте також: Юні мукачівські спортсмени здобули призові місця на змаганнях з тенісу
Поки немає коментарів, будьте першим, залиште свій відгук!
Коментарі - 0