Оновлений стандарт початкової освіти: за якими правилами навчатимуть першокласників з 2028 року
Кабмін затвердив оновлений Державний стандарт початкової освіти. Відповідно до нього учні й учениці перших класів розпочнуть навчання з 1 вересня 2028 року. Водночас стандарт уже зараз стане основою для розроблення нової Типової освітньої програми, модельних навчальних програм і підручників.
Попередній стандарт початкової освіти було ухвалено у 2018 році. Його оновлення — це плановий процес, передбачений законодавством, який дає змогу актуалізувати зміст освіти відповідно до сучасних підходів.
Оновлений стандарт продовжує реформу Нової української школи та узгоджується з комплексною політикою «Освіта для життя», визначаючи сучасні підходи до організації навчання. До роботи були залучені фахівці галузі та провідні експерти, зокрема досвідчені вчителі-практики.
Окрему увагу надано узгодженню стандарту з іншими рівнями шкільної освіти. Як наслідок — упроваджено низку оновлень.
Якщо коротко:
- У стандарті чіткіше визначено, чого мають досягти учні в 1–2 та 3–4 класах, а також додано орієнтири для оцінювання. Це допомагає вчителям бачити поступ дитини та планувати навчання послідовно.
- Документ посилює увагу до безпечного освітнього середовища й враховує психоемоційні виклики, з якими сьогодні стикаються молодші школярі.
- Оновлений стандарт передбачає індивідуальний підхід до навчання, підтримку учнів з ООП та врахування мовного й культурного різноманіття.
- Стандарт узгоджено з базовою середньою освітою — перехід до 5 класу стає більш плавним.
На сайті МОН зазначені всі пункти для ознайомлення, а саме:
- Оновлена структура результатів навчання
Одне з ключових оновлень — зміни в структурі результатів навчання. В оновленому стандарті, окрім загальних і конкретних результатів навчання, визначено орієнтири для оцінювання. Вони лягають в основу створення модельних навчальних програм і підручників та показують, як вимоги стандарту перевіряються на практиці. Водночас перелік освітніх галузей не змінюється, адже він є наскрізним для всіх стандартів освіти. Така структура допомагає вчителю краще бачити поступ дитини й забезпечує послідовність навчання. Завдяки такій структурі початкова та базова школа працюватимуть більш злагоджено.
- Підтримка дітей та безпечне освітнє середовище
Стандарт посилює увагу до безпеки, добробуту та вікових особливостей молодших школярів.
«Оновлюючи стандарт, ми виходили з того, як сьогодні навчаються діти, з якими викликами зіштовхуються школи й вчителі та яку підтримку потребує дитина на початку навчального шляху. Початкова школа має давати відчуття безпеки й послідовності та створювати умови для розвитку кожної дитини у власному темпі», — зазначає координаторка розроблення змісту освіти в Офісі впровадження НУШ при МОН Катерина Молодик.
- Посилення інклюзії та підтримки учнів з ООП
В оновленому стандарті уточнено підходи до індивідуалізації навчання та організації освітнього процесу для учнів з різними освітніми потребами. Це означає, що школа має створювати безпечне й доступне освітнє середовище для кожної дитини.
- Узгодження стандарту з базовою середньою освітою
Оновлений стандарт узгоджено зі стандартом базової середньої освіти, що сприяє більш комфортному переходу з початкової школи до 5 класу. Це допомагає чітко визначити, яких умінь мають набути діти в початковій школі та з яким рівнем підготовки вони продовжують навчання далі.
- Врахування цифрової реальності
Новий стандарт враховує те, що значна частина життя дітей сьогодні відбувається у цифровому середовищі. Тому в документі з’явилися чіткі вимоги до роботи з даними, інформаційної безпеки, онлайн-взаємодії та критичного ставлення до інформації. Окрему увагу надано інформатичній освітній галузі, зокрема через оновлення Базового навчального плану та виокремлення відповідних годин.
Оновлений стандарт допомагає школам орієнтуватися в нових умовах і підтримувати дітей з різним досвідом, навчальними потребами та темпом розвитку.
Коментарі - 0