Хто заробить на пандемії? 5 галузей, які виграють від коронавірусної кризи

05.05.2020 11:51 301 0
Хто заробить на пандемії? 5 галузей, які виграють від коронавірусної кризи
Передусім це сфери, які допомагають підтримувати нормальну життєдіяльність суспільства та рятують від нудьги і депресії.
  1. Торгівля продовольчими товарами

Фото:gopixa/iStock/Thinkstock

Допоки всі кав‘ярні, бутіки і перукарні зачинені, заклади, які торгують продуктами і засобами гігієни, працюють, і до них вишиковуються довжелезні черги. Інформацією про прибутки діляться неохоче, та станом на 4 травня у мережі супермаркетів «Сільпо» відкрито майже 300 вакансій по всій Україні – а розширення штату свідчить, що у компанії все гаразд. Та це ніщо у порівнянні з найбільшою американською роздрібною мережею «Walmart» з 2.2 мільйонами співробітників, яка заявила про плани найняти до кінця травня ще 150 тисяч осіб та обіцяє працівникам доплати за роботу у складних умовах. Іще ніколи професія касира в супермаркеті не була у такій пошані. Дехто називає їх героями передової нарівні з медиками. Але й у цьому секторі від закриття ніхто не застрахований. Нещодавно на COVID-19 занедужав працівник супермаркету в центрі Іршави, і роботу закладу довелося призупинити. Колишні клієнти, звичайно, зможуть придбати харчі деінде, але не впевнені, чи не стали носіями вірусу. У теорії аналогічна ситуація у єдиному на все село продуктовому магазині і у місцевості, куди не дістанеться жоден кур’єр, потягла б за собою куди серйозніші наслідки. Існує побоювання, що великі мережі приховуватимуть випадки інфікування своїх працівників, аби не зачинятися. А у дрібних закладів і ринків є неймовірно серйозні проблеми з дотриманням протиепідемічних заходів. Та на це воліють закривати очі, бо їсти хочеться усім.
  1. Фармація
Аптеки під час карантину працюють у цілодобовому режимі. Маски, рукавички, антисептики і парацетамол розлітаються, як гарячі пиріжки. На початку карантину одноразові маски по 17 гривень за штуку зникали з аптек швидше, ніж їх встигали довозити. Зараз початковий ажіотаж спав, підключилися нові виробники і ринок наситився, але у аптеках за маски однаково беруть 10-13 гривень. Люди нарікають, проте купують. Звісно, багато уваги нині прикуто до так званої «великої фарми». Змагання за те, хто першим знайде ефективні ліки та вакцину від коронавірусу, має у тому числі економічний вимір. На тлі загального падіння на фондових ринках вартість акцій фармацевтичних компаній зростає – як, наприклад, у американської GileadSciences, котра просуває як ліки від нового коронавірусу препарат ремдесивір, розроблений нею для боротьби з вірусом Ебола.

Динаміка вартості акцій Gilead Sciences за рік. Графіка Bloomberg

Moderna, яка активно працює над вакциною, Roche, постачальник тестових наборів для виявлення антитіл до коронавірусу, і ToyamaChemical з перспективним фaвiпiрaвiром також потенційно отримають (або вже отримали) дивіденди від пандемії. Назагал виглядає, що у фармації у виграші опиняться всі – від виробників до роздрібних торгівців. Фармакологічна промисловість опинилася у набагато кращому становищі, ніж більшість інших сфер. Одначе ця перевага сумнівна: не було б щастя, та нещастя помогло.
  1. Електронна комерція і маркетплейси

Фото: pixabay

Коли все, окрім продуктових магазинів і аптек, зачинилося, єдиним способом дістати непродовольчі товари стало замовити їх онлайн. Хто сказав, що вони не є життєво необхідними? Гаразд, з новими черевиками можна почекати. А якщо вдома протікає кран? Аби впоратися з підвищеним попитом у карантинному світі, глобальний лідер онлай-ритейлуAmazon створив 175 тисяч додаткових робочих місць. Терміни доставки все рівно уповільнилися, тільки замовлень від цього менше не стало. За час пандемії статки Джефа Безоса зросли на  $24 млрд. Разом з тим, як повідомляє TheGuardian, у деяких працівників компанії підтвердили COVID-19, а у середині квітня один з них навіть помер від цієї хвороби. Співвласник українського інтернет-магазину Rozetka Владислав Чечоткін розповів НВ, що через збільшення кількості замовлень компанії знадобилися нові складські приміщення. Тут так само розширюють штат, щоб упоратися з підвищеним навантаженням. Чечоткін зазначив, що вподобання споживачів за час карантину змінилися: побутової техніки почали замовляти менше, зате на 250% зросли продажі товарів для фітнесу, на 280% —  товарів для творчості, на 156% — настільних ігор і на 40% — книжок. За даними «Нової Пошти», українці минулого місяця замовляли товари з китайської AliExpressна 28% частіше у порівнянні з квітнем 2019 року. Порівняно з докарантинним періодом зріс і середній чек замовлення – з $6,6 до $11,6. Але за той час, поки замовлення дійде до місця призначення, може померти не тільки вірус.
  1. Служби доставки
Для них настав зоряний час. Невдовзі після оголошення карантину «Нова Пошта» оголосила про набір 2000 нових кур’єрів. Компаніярозпочала безкоштовно розвозити лікарські засоби з інтернет-аптеки apteka24.ua, а спільно з партнерами, інтернет-магазином  Rozetka і торгівельною мережею АТБ пропонує доставляти продуктові набори.Прес-служба компанії повідомила також, що за березень 2020 року кількість міжнародних відправлень зросла на 30% порівняно з лютим. Конкуруюча «Укрпошта» у квітні оголосила про набір 3000 нових фахівців. Компанія готова прийняти кандидатів, які шукають роботу за сумісництвом на період карантину. Обмеження змінили звички містян, надто молоді, яка почала частіше замовляти доставку продуктів. У перші дні карантину кількість замовлень у служби Zakaz.ua підстрибнула майже на 80%, а на початку квітня– ще на 74.5%. У Glovo на 35% побільшало замовлень з супермаркетів та аптек, і тут готові за потреби збільшити кількість кур’єрів у 1,5 рази. Raketa оцінює приріст у більш ніж 40%. Бум служб доставки може бути тимчасовим явищем, адже у населення падають доходи, і надалі доведеться очікувати зменшення попиту. Як-не-як, доставка – це додаткові витрати, і коли потрібно рахувати, щоб вистачило на найнеобхідніше, доцільніше піти в магазин пішки, ніж викликати кур’єра. Але деякі категорії населення зможуть оцінити сервіси і продовжити користуватися ними після карантину.
  1. OTT-платформи
Наситившись хлібом, люди жадають видовищ. Багато OTT-сервісів запровадили на період карантину знижки та акційні пропозиції і стверджують: кількість користувачів зростає, а контент переглядають набагато активніше. Лідером галузі лишається Netflix.За перший квартал 2020 року у платформи додалося15,77 млн платних користувачів. Чистий прибуток компанії за цей період склав $709 млн, що більше ніж наполовину перевищило показники за аналогічний період минулого року ($344 млн). Компанії довелося найняти 2 тисячі нових співробітників для підтримки клієнтів та навіть знизити якість відео у Європі, відмовившись від HD, щоб не перевантажувати  інтернет-інфраструктуру. Проте і українські платформи не жаліються: «Воля» розповіла «Телекритиці», що у другій половині березня зафіксувала ріст  споживання контенту на 77% та ріст кількості унікальних користувачів більш ніж на 30%. А у Megogo заявляють, що тривалість користування сервісом з запровадженням карантину збільшилася на 22%. Телеканали також почали дивитися довше, при цьому OLL.TV відзначає, що перегляд у будні виріс майже на чверть (24%), а у вихідні на 4-5%. Провайдери розуміють:  якщо термін карантину збільшиться, кількість підписників може скоротитися через зниження платоспроможності. Наразі ж люди не відмовляються від онлайн-розваг, бо потребують позитивних емоцій. Та їх, щиро кажучи, можна отримати і безкоштовно.

підготувала Христина Шепа,

для ПЕРШИЙ.com.ua

Читайте також: Стало відомо про нове зниження цін на газ для українців https://pershij.com.ua/platizhky-za-haz-kardynalno-zminiatsia-choho-chekaty-ukraintsiam/
Будьте в курсі з “ПЕРШИЙ.com.ua”– підписуйтесь на наш канал в Telegram, а також сторінку в Instagram
Будьте вкурсі з ПЕРШИЙ.com.ua - приєднуйтесь до наших спільнот:

Коментарі - 0

Поки немає коментарів, будьте першим, залиште свій відгук!