Перший аеропорт незалежної України: на громадському обговоренні розповіли про унікальність майбутнього мукачівського летовища

20.08.2021 15:18 642 0
Перший аеропорт незалежної України: на громадському обговоренні розповіли про унікальність майбутнього мукачівського летовища

Аеропорт покращить економіку не тільки міста Мукачева чи Мукачівської громади, це буде бюджетоутворюючий об’єкт для всієї Закарпатської області. Реєстрація аеропорту буде знаходитись на території Мукачева, і всі кошти та податки йтимуть на розвиток громади. А шумовий вплив постараються мінімізувати.

На цьому зійшлися учасники громадських слухань стосовно детального плану нового аеропорту, який збираються звести неподалік Мукачева.

Унікальний об’єкт

До обговорення долучився міський голова Мукачева Андрій Балога. Мер наголосив: «Є реальний запит керівництва держави – побудувати аеропорт на Закарпатті. Той, що є в Ужгороді, неможливо розвивати і збільшувати його потужність, тому що він лежить на кордоні двох держав – України і Словаччини». 

Крім того, після Мукачева починаються гори. І це крайня точка, де можна побудувати аеропорт.

«Це буде унікальний в історії України перший аеропорт, побудований з нуля, – заявив керівник Закарпатської філії державного підприємства «Фінансування інфраструктурних проектів» Володимир Пригладь. – За 30 років незалежності Україна не збудувала жодного аеропорту. Ми першопрохідці у цьому». 

До консультування будуть залучатися фахівці з німецької компанії, яка побудувала з нуля 21 аеропорт. В Україні такого досвіду ніхто не має. Більш того, Пригладь стверджує, що це буде найсучасніший аеродром у Європі, тому що нічого подібного на континенті зараз не будується.

Про об’єкти та споруди, передбачені на території майбутнього летовища, розповіла головна інженерка проєкту Ольга Краснолуцька. На 314 гектарах площі мають постати:

  • Злітно-посадкова смуга довжиною 2,8 км. У перспективі її можна буде розширити до 3,2 км
  • Пасажирський термінал
  • Вантажний термінал і вантажні склади
  • Місце посадки пасажирів, до якого можна буде дістатися від терміналу через рукав
  • Стоянка для літаків
  • Пожежне депо
  • Адміністративні будівлі
  • Спортивні майданчики
  • Готель
  • Офісні приміщення
  • Амбулаторія з медичною установою
  • Привокзальна площа, яка слугуватиме стоянкою для автомобілів
  • Котельня для обігріву споруд аеропорту, котра, як передбачається, працюватиме на природному газі
  • Електропідстанція
  • Майданчик водозабору
  • Очисні споруди
  • Склад паливно-мастильних матеріалів для заправки літаків

За найсприятливіших умов аеропорт прийматиме 1,4 млн пасажирів на рік, або близько 4 тисяч на добу. Обслуговуватимуть летовище 250 працівників.

З забудовою місцевості, каже інженерка, є кілька нюансів. Вона потрапляє на територію існуючого водозабору, де розташовано 8 свердловин. Містобудівною документацією пропонується їх демонтувати. Інша частина земель заходить на територію сонячної електропідстанції. Ряд панелей станції також пропонують демонтувати. Територію перетинає річка Коропець, яку хочуть закласти в короб. Також замість дороги між Нижнім Коропцем і Шенборном, яка проходить через територію проєктування і яку передбачають закрити, збудують об’їзний шлях. Дорогу другої технічної категорії Р-54 мають розширити до першої технічної категорії. Перетин кільцевої дороги з існуючою планується у вигляді розв’язки типу «труба», яка дасть можливість заїзду на територію аеропорту. 

«Територія дуже складна за рельєфом», – констатує головний архітектор проєкту Олег Ханенко. 

Окрім всього вже перерахованого, її освоєння ускладнює те, що різниця у відмітках висот складає 27 метрів. Тому буде необхідно зрізати підвищення і підсипати понижені місця. Однак це відбуватиметься без ввезення чи вивозу землі – лише в межах території проєктування.

Без надзвукових швидкостей

Як бути з рівнем шуму від моторів? – таким було перше питання, яке задали проєктувальникам.  

Ті пояснили: перепроєктні роботи проводилися щодо трьох ділянок. Ділянка «Мукачево-3» відповідає вимозі, згідно з якою злітно-посадкові смуги можуть розташовуватися не ближче ніж за 500 м від житлової забудови – відстаней дотримано як відносно Нижнього Коропця, так і відносно Шенборна. Крім того, стара злітно-посадкова смуга військового аеродрому була спрямована у бік Мукачева. Новий аеропорт розміщений перпендикулярно до неї, тобто зліт і посадка відбуватимуться не над населеним пунктом – хіба що маневрування, але воно проходить на вищій висоті, де звуковий вплив набагато нижчий. 

Старожили пам’ятають, як дрижали вікна у будинках, коли над ними військовий літак переходив на надзвукову швидкість. Цих «вибухів» не буде, оскільки у цивільній авіації, на відміну від військової, немає надзвукових літаків. Цивільні лайнери літають зі швидкістю до 900 км/год.

«Не використовується територія колишнього військового аеродрому, тому що, по-перше, у ньому літаки злітали через місто і сідали через місто. По-друге, є тільки один радіус зальоту і зльоту на території колишнього військового аеродрому. Це не підходить по сьогоднішніх авіаційних вимогах, як українських, так і європейських», – додав Андрій Балога.

Новий аеропорт матиме два радіуси зальоту: з боку Ужгорода і з боку Виноградова. Літаки злітатимуть і сідатимуть не над Мукачевом і навіть не над селами Мукачівської громади. До того ж, за екологічними та санітарно-епідемічними нормами, в аеропорту обов’язкові спеціальні блокатори для звуку. 

 

Орієнтовний термін до запуску аеропорту?

Проєктувальники не змогли його озвучити, бо попереду ще викуп земель, розробка проєктної документації і отримання дозволів на будівництво – одне слово, кінця-краю не видно. Проте Володимир Пригладь зізнався, що коли проєкт презентували президенту України, йому пообіцяли, що все буде зроблено до 2024 року. 

Найбільш контроверсійне питання, яке прозвучало на обговоренні – хто дасть гарантію, що не буде спільного базування з авацією НАТО?

Відповідь проста: аеропорт планується винятково для цивільної авіації. У попередні роки розглядали ідею суміщення військового і цивільного аеропорту, проте від неї відмовилися. З досвіду сусідніх регіонів, наприклад, Івано-Франківського летовища, можна побачити, що таке поєднання відлякує міжнародні авіакомпанії. І головне – Україна не є членом НАТО.

Чому аеропорт опалюватимуть газом, а не електрикою?

Це поки що передпроєктна версія, а яке дійсно буде опалення, точно розумітимуть приблизно в жовтні. З альтернативних джерел енергії в аеропорту не можуть використовуватися тільки сонячні батареї, тому що світлове тло, яке вони створюють, заважає літакам орієнтуватися. 

Стимул для економіки

Окрім забезпечення роботою понад двох сотень працівників самого летовища, аеропорт може створити ще 1-2 тисячі робочих місць у суміжних галузях. Такі розрахунки озвучив Андрій Балога. 

«Що таке аеропорт? Це можливість прильоту туристів. У першу чергу туристів. Тому що до нас зараз дістатися нереально. Що буде робити людина, яка хоче приїхати сюди на 2-3 дні? Їхати на машині з Києва потрібно 10 годин туди і назад. Логістика нульова. На сьогоднішній день розвивається швидкий туризм – це туризм вихідного дня.  До речі, турист вихідного дня за 2 дні витрачає стільки ж, скільки турист витрачає за тиждень. Це статистично перевірено».

В перспективі плануються рейси не тільки по Україні, але й до інших країн – Польщі, Чехії, Італії. Втім, вони будуть, лише якщо міжнародні авіакомпанії побачать у цьому економічну доцільність.

«Я бачу тільки плюси для нас. Мінусів я не бачу», – підсумував Балога. Нарешті, ніхто з представників громади не висловився проти спорудження аеропорту як такого.

Заступник начальника управління міського господарства виконавчого комітету міськради Володимир Буднік повідомив, що після громадського обговорення на черговій сесії Мукачіської міської ради буде прийнято рішення щодо затвердження детального плану території летовища. Надалі можна буде розробляти земельну документацію, проєктувати і за рахунок державних коштів будувати міжнародний аеропорт на території Мукачівської громади.

Будьте вкурсі з ПЕРШИЙ.com.ua - приєднуйтесь до наших спільнот:

Коментарі - 0

Поки немає коментарів, будьте першим, залиште свій відгук!
Loading...