Обережно! Телефонні шахраї: як в українців вимагають гроші і що з цим робити

16.12.2018 20:42 567 0
Обережно! Телефонні шахраї: як в українців вимагають гроші і що з цим робити
Телефонних шахраїв в Україні стає все більше. Вони придумують все нові схеми обману івимагання грошей. Українське законодавство влаштовано таким чином, що покаратизловмисників практично нереально - власне, як і знайти їх. Сайт "Сегодня" вирішиврозібратися, чи дійсно все так безнадійно, або шахраїв все ж можна покарати, пише "Сегодня". Як намагаються обманути Зворотний бік технічного прогресу - активізація кіберзлочинців. Величезне поле длядіяльності дозволяє їм залишатися непоміченими і провертати свої схеми. За данимиМіжбанківської асоціації платіжних карт ЕМА, в 2017 р році зловмисники за допомогоюдзвінків і СМС-повідомлень вкрали з рахунків українців більше 275 млн грн. З 2016 року цяцифра сягала 340 млн грн, причому 80% грошей злодії отримали, просто виманивширеквізити карти по телефону. Українці охоче розголошують номери свої банківських карт, реквізити і паролі, а деякі самі переводять гроші на карти шахраїв. Існують сотні різних схем: аферисти представляються працівниками банків, погрожують блокуванням карт або ж розповідають про неіснуючі борги, за які на вас можуть подати в суд. Психологічний тиск робить свою справу, люди панікують, перестають мислити раціонально і роблять помилки. Нещодавно і автору цього матеріалу на телефон почали приходити СМС з вимогами сплатити якийсь борг. У повідомленнях було вказано прізвище абсолютно незнайомої людини, а погрожували тим, що подадуть в суд за статтею 190 Кримінального кодексу України (шахрайство). Після простих повідомлень почалися дзвінки, правда, в трубці була тиша, а зателефонувати за вказаними номерами не виходило. Коли ж вдалося додзвонитися в зазначений в повідомленнях колл-центр, виявилося, що це якась колекторська фірма. Причому в інтернеті на безлічі форумів і відео коментатори розповідали, що це шахраї, які набридають людям постійними дзвінками і вимагають якісь борги. Оператор колл-центра плутався в "легендах". Якщо в повідомленнях просили повернути гроші і погрожували подати в суд за шахрайство, то тут розповіли, що "сталася помилка", номер телефону потрапив в їх базу, тому що 10 років тому "людина, на ім'я якої приходять повідомлення, брала кредит і не повернула його". Також запевняли, що вина тут не їх, а мобільних операторів, які перевипускають номери. В агентстві також пообіцяли, що будуть дзвонити і слати СМС ще два місяці, поки номер телефону "перевірятиме Служба безпеки України", яка нібито встановить, чи є кредит на власнику номера. Більшого абсурду і уявити складно, проте психологічний тиск вони чинять пристойний. Людина, яка не надто знається на законодавстві, цілком може почати панікувати при згадці кредитів, суду і СБУ. Щоб розібратися в цій ситуації, ми поспілкувалися з юристами і дізналися, що робити в таких випадках, і чи можна вирішити питання, не змінюючи телефонний номер. Що робити в таких ситуаціях потрібно запам'ятати ніколи не слід піддаватися паніці перераховувати гроші, адже всі схеми зав'язані на простому психологічному тиску. На жаль шахраї і колектори використовують одні й ті ж принципи психічного тиску: постійні дзвінки, погрози, розголошення особистих даних особи. Сам по собі психологічний тиск за Кримінальним кодексом не є самостійним складом злочину, але в деяких випадках може бути складовою частиною інших злочинів – наприклад, вимагання. В такому випадку потерпілий може піти в поліцію і подати заяву про вимагання, хоча, на жаль, наші правоохоронні органи сьогодні і так не справляються з валом розслідувань більш серйозних злочинів, тому наївно було б вважати що вони реально візьмуться за розслідування такої справи. Самі дзвінки краще записати і передати ці записи як доказ разом із заявою. Однак на практиці ті ж колектори шанують кримінальний кодекс і рідко переходять небезпечну межу. По суті, вони тільки натякають на наслідки, проте вкрай рідко погрози звучать в неприкритому вигляді", – пояснює в коментарі сайту "Сегодня" Олексій Ющенко керівник корпоративної практики, адвокат Адвокатського об'єднання "КФ "ДОМІНАНТА". У свою чергу Андрій Тарсів керуючий партнер, адвокат ЮК Тарасов і партнери говорить що найдієвіший спосіб повне ігнорування таких шахраїв, адже заборонити їм дзвонитидо вимог ніхто не може.
"Якщо мова йде про телефонні дзвінки і СМС з вимогою повернути неіснуючий(або існуючий) борг, то найпростіший і дієвий спосіб - їх повне ігнорування.Сучасні телефони дають можливість внести небажаного контрагента в "чорнийсписок" і не відчувати незручностей з цього приводу. На жаль, заборонитиколекторам телефонувати своїм жертвам не може ніхто, навіть Печерський суд", -зазначив юрист.
Але додавання номера в чорний список не завжди вирішує проблему. Адже такі компаніїскуповують стартові пакети сотнями, і якщо ви заблокуєте один номер - вам, дуже можебути, подзвонять з іншого. До слова, колекторські компанії в Україні працюють не зовсім в правовому полі. Тарасовдодає, що вони діють без будь-якого спеціального регулювання на законодавчому рівні,тому що, згідно з Конституцією - все, що не заборонено, то дозволено.
"Основою бізнесу колекторів є право сторін "продати" борг і тим самим замінитикредитора в зобов'язанні. Але, колектор може діяти і від імені фінансової установи, яка надала кредит, за дорученням. У відносинах з колектором і будь-яким іншим кредитором, головне пам'ятати - примусово борг може бути стягненийтільки на підставі рішення суду і тільки судовими виконавцями. Всі інші способи -незаконні", - говорить Тарасов. Колекторські компанії за фактом просто викуповують у банків право на вимогу боргу.Олексій Ющенко пояснює, що в даний час безліч банків знаходяться в стані ліквідації таїхні кредитні портфелі продаються фірмам, які купують борг позичальника і надалівимагають його повернення. Також, як правило, такі компанії постійно змінюють адресиреєстрації та своє місцезнаходження.
"Іноді буває так, що колекторські агентства починають турбувати людей, у якихнемає боргів перед банком і ніколи їх не було. Нерідкі випадки, коли"співробітник" компанії починає загрожувати здоров'ю, життю або майну клієнта,членам його сім'ї, і навмисно надає клієнту-боржнику неправдиву інформаціющодо його боргу та штрафних санкцій. Свої права щодо таких фінансовихкомпаній варто відстоювати в правовому полі", - зазначає Олександра Чигріна,юрист з ЮК "ВОЛХВ".
Вона пояснює, що, в першу чергу, необхідно уточнити дані "співробітника" колекторськоїкомпанії (ПІБ та назву компанії, яку він представляє) і зафіксувати якомога більше доказівнезаконних дій з боку такої компанії, адже часто за дзвінками таких "колекторськихкомпаній" ховаються шахраї. Найкраще підійде аудіофіксація такої розмови. У більшостівипадків зафіксований факт погроз є вагомим доказом.
"Діяльність таких організацій є незаконною і підпадає під визначення статейКримінального кодексу України, а саме шахрайство, вимагання і погрозизнищення майна.
Коли зібрані всі докази, необхідно звернутися з заявою в поліцію іпроконтролювати, щоб відомості про факт кримінального правопорушення буливнесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Паралельно з процесомкримінального провадження, можна звернутися з позовом до суду", - додалаЧигріна. Що порушують колектори Якихось положень,які б передбачали покарання за діяльність колекторів, в Україні поки немає. Тому шахраї спокійно користуються своєю безкарністю. Вирішення цієї проблемимає бути комплексним, адже безкарність породжує те, що зараз кожен українець можекупити стільки різних номерів, скільки він сам захоче, при цьому, не проходячи жодної ідентифікації. Така анонімність дає шахраям масу можливостей і, фактично, розв'язує їмруки. Проте, варто пам'ятати, що закон колектори все ж порушують. Якщо це пов'язано з погрозами реальних колекторів з приводу оплати абопередачі майна, то іноді це може підпадати під ст. 189 КК України (вимагання), аіноді ст. 129 КК України (погроза вбивством). Якщо ж дзвонять і обманнимшляхом вимагають перевести гроші або погасити неіснуючий борг, то це ст. 190(шахрайство)", - пояснює Олексій Ющенко. Правда, такі розмови потрібно записувати, і вже після цього йти в поліцію із заявами.
"Якщо під час дзвінка або СМС вам надходять погрози, то це, безумовно,підстава для заяви в поліцію. Залежно від характеру таких загроз може бутивідкрито кримінальне провадження за статтею 355 (примушування до виконання чи не виконання цивільно-правових зобов'язань) або навіть статтею 129 (погроза вбивством) Кримінального кодексу України", - додав Тарасов.

Чи варто звертатися до мобільних операторів

Мобільні оператори в таких ситуаціях мало чим можуть допомогти. Вони чисто фізично не зможуть контролювати всіх недобросовісних абонентів, та й визначити, шахрай абонентчи ні - досить складно.
"У разі дзвінків з вимогою боргу скаржитися оператору сенсу немає, оскільки вінне має технічної можливості відслідковувати недобросовісних користувачівпослуг і відрізняти їх від дзвінків реальних кредиторів (представників банків,кредитних спілок, лізингових компаній і т.п.). І вже тим більше, не може операторвплинути на колектора, який вам погрожує розправою", - говорить Тарасов.
Та й коштувати визнати, що розбиратися у всій цій метушні мобільним операторам не особливо цікаво. Юристи теж акцентують увагу на тому, що стартові анкети повинніпродаватися за паспортами, тому що анонімність не призводить ні до чого хорошого.
"Мобільним операторам це не цікаво, та й до того ж психологічний терорист можекупити новий стартовий пакет і далі продовжувати свою справу. Частково можевирішити проблему введення поіменних телефонів, тобто, коли пакети будутьпродаватися тільки при пред'явленні посвідчення особи з одночасним внесеннямв єдину базу даних про всіх абонентів", - пояснив Ющенко.
Юрист також додав, що в їхній практиці були випадки, коли жертвами погроз сталиабсолютно сторонні особи. Причина банальна - мобільні оператори після блокуваннятелефону через якийсь час його відновлюють і продають іншим клієнтам в складі новогопакета. І цей новий абонент починає отримувати дзвінки, адресовані попередньому власнику номера. Варто визнати, що такі випадки дійсно бувають, але все ж це швидше виняток з правил.Адже коли тобі розповідають про якісь кредити десятирічної давності, а в повідомленняхпогрожують статтею про шахрайство - це явно не помилка операторів, а цілеспрямованаспроба "розвести" людину на гроші. Таким чином, вирішити проблему з шахраями непросто. Звернутися із заявами можнатільки в поліцію, але і там розраховувати на швидке вирішення проблеми не доводиться.У будь-якому випадку, якщо ви стикаєтеся з такими підозрілими вимогами повернутигроші, не варто панікувати і робити необачні вчинки. Потрібно все зважити і знайти інформацію. Шахраї намагаються максимально посіяти паніку, але якщо не піддаватисяїй, ніяких грошей і вигоди зловмисники не отримають і залишаться ні з чим. Нагадуємо, Юні закарпатці взяли приз на “Словацькому бетлегемі 2018” (ФОТО) Читайте також: Закарпатців попереджають про шторм з ожеледицею та туманами

Будьте вкурсі з ПЕРШИЙ.com.ua - приєднуйтесь до наших спільнот:

Коментарі - 0

Поки немає коментарів, будьте першим, залиште свій відгук!