Країна непереможеного автохлама: чому в Україні не можуть впоратися з кинутими машинами?

09.07.2018 14:50 148 0
Країна непереможеного автохлама: чому в Україні не можуть впоратися з кинутими машинами?
Більше чверті всіх залізних коней вже відзначили своє 30-річний ювілей. Автопарк країни стає тільки старше і одна з ознак старіння - скупчення старих автомобілів на узбіччях, у дворах, на стоянках і парковках. Міська влада педалюють тему вивозу автохлама або його переміщення, як делікатно воліють називати цей процес. У Києві тема стала гостріше після того, як в Святошинському районі в старому автомобілі, який відстоював у дворі житлового будинку, вибухнула граната і були поранені четверо дітей. Столичний градоначальник Віталій Кличко дав вказівку головам райадміністрацій акумулювати інформацію про кинутих машинах і евакуювати їх на штрафмайданчики. Мер зазначив, що дедлайн - 2 липня 2018 року. Але поки що серед офіційних рішень і повідомлень КМДА немає нічого про автомотлоху. NewsOne.ua розбирався, на яких підстави і хто може вивезти кинутий автомобіль, як відрізнити стару машину від кинутої і чому утилізація автохлама з казки так і не стала бувальщиною? Стара або кинута? Автомобілі в Україні старіють, звичайно ж, не з любові народу до ретро. Небагатим людям у великій країні теж потрібно засіб переміщення і вони не позбавляються від старих автомобілів. Але експлуатують їх в крайньому випадку. Наприклад, пенсіонер вирушає на своїй "старенькій" тільки на дачу кілька разів на рік, тому що і водити з віком важче, і паливо коштує дорого. Весь інший час машина стоїть у дворі, викликаючи праведний гнів сусідів як мінімум тому, під нею пропадає цінне паркувальне місце. Для багатьох людей характерними ознаками брошенности є іржа, довгий простій і відсутність номерних знаків. Але навіть для таких "привидів" процедура вивезення занадто складна, оскільки насправді в законодавстві ніякі ознаки брошенности не прописані. "У нас немає визначення, що таке кинутий автомобіль, і законодавчо не визначені будь-чиї дії щодо такого автомобіля", - констатує правозахисник Володимир Караваєв. Куди звертатися? Хто повинен займатися вивозом автохлама - хворий і неврегульований на рівні законодавства питання. Оскільки кількість покинутих машин тільки в Києві обчислюється тисячами, іноді доводиться застосовувати досить складну модель. Якщо у дворі стоїть автомобіль з ознаками брошенности і без номерних знаків, рішення приймає комісія з дільничного поліцейського, представника балансоутримувача будинку та інспектора з благоустрою від міськради. Якщо на те є воля і рішучість, комісія розшукує власника автомобіля, а якщо протягом якогось часу (оскільки процедура законодавством не прописана, то і терміни не обумовлені), під наглядом правоохоронців автомобіль можуть відправити на спеціальний майданчик. Але правозахисник Володимир Караваєв говорить, що активісти в боротьбі з автомотлохом можуть діяти простим і очевидним способом - зателефонувати в поліцію. "В межах житлової зони паркуватися можна в чітко відведених місцях. Таке місце позначається розміткою або дорожніми знаками. У нас у дворах розмітку не роблять і дорожні знаки не встановлюють. У кращому випадку, якщо є якась асфальтований майданчик, люди самі визначають, що тут можна паркуватися. Але в силу відсутності чітко визначених місць, все, що знаходиться у дворах, будь-який автомобіль можна вважати неправильно припаркованим, - пояснює експерт. - Так що в принципі має бути досить дзвінка в поліцію, щоб зробити заявл ня: автомобіль припаркований на прибудинковій території з порушенням вимог ПДР і ми просимо вжити заходів щодо його власника. Встановити хто власник - вже обов'язок поліції. Далі все вже залежить від ситуації. Або людина прибирає автомобіль звідти, де він усім заважає, або, якщо він не вживає заходів, поліція має право відправити такий автомобіль на штрафмайданчик. Це цілком законний спосіб і таким чином можна боротися за вивезення покинутих автомобілів ". Що буде з вивезеним автомобілем - інша справа. Якщо ви живете за принципом "з очей геть, із серця геть", досить домогтися вивезення з двору. Але насправді потім машина буде іржавіти в відстійнику, як і раніше чекаючи власника. Що буде з автомотлохом? Утилізувати мотлох в Україні можна, але цього не роблять: закон "Про утилізацію транспортних засобів" діє з 2014 року, але він "сплячий". Разом з законом ввели утилізаційний збір для автовласників. Зібрані гроші збиралися віддавати у вигляді компенсації підприємствам з утилізації авто. Але збір скасували, інші джерела фінансування непередбачені і утилізація на загальнодержавному рівні через мережу з ліцензованих центрів, як це було задумано законотворцями, так і не народилася. "Ті українські виробники, які не хотіли платити утилізаційний збір, зобов'язані були створити пункт прийому, - згадує директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко. - Мінекології навіть повісила на сайті список таких пунктів. Але коли ми з тележурналістами проїхалися за цими адресами, виявилося, що в основному там стоять автосалони, а в одному місці навіть кози паслися. На сьогодні утилізаційний збір скасували. Сам закон не скасовували - він діє, але не виконується ". Зараз по законодавству власник може за власним бажанням здати машину в утиль, попередньо знявши його з реєстрації, а ось зобов'язань по переробці у нього немає. Тобто якщо ви сумлінний власник машини, яка перетворилася в мотлох, ви можете здати його на розбирання і на металобрухт і отримати пару-трійку тисяч гривень. Але з такою переробкою теж проблеми. Олег Назаренко уточнює, що ці пункти прийому автохлама - ФОП, які працюють на межі закону: "Є самодіяльні гаражні розбирання. Вони діють поза законом, фізичні особи-підприємці діють на свій страх і ризик. Їм приганяють машини з-за кордону на запчастини. Все відбувається диким чином". Директор ВААІД каже, що до 2009 року знімати автомобіль з обліку після того, як він перетворювався в мотлох, мало сенс - в цьому випадку власник переставав платити щорічний транспортний збір. Але після того як збір скасували, зникла і мотивація. "Офіційно в Україні зареєстровано близько 9 млн машин, але частина з них - мотлох. Здаючи його на брухт, люди не заморочуються зняттям з обліку, раз податку на машину немає, - каже Олег Назаренко. - Потрібно або виконувати закон про утилізацію, або приймати ініціативу депутатів - я бачив таку: екологічний податок. Якщо такий нараховуватимуть, то українці будуть зацікавлені в тому, щоб знімати мотлох з обліку: або здавати на металобрухт, або відправляти на утилізацію. Кличко дав команду, але проблему треба вирішувати законодавчо. у вас у дворі стоїть іржавий кузов без коліс, вікон і оптики, але формально це автомобіль. Якщо муніціпальщікі відвезуть його на смітник, то власник має право написати в поліцію заяву про викрадення. Формально, поліція може оголосити її в розшук, а з муніціпальщікамі власник може судитися. Потрібно міняти закони і дати права муніципалів, ОСББ, ЖЕКу, просто зборам мешканців в тому випадку, якщо у дворі іржавіє остов, загрожуючи безпеці людей, його евакуювати. Зараз це відбувається на напівзаконних підставах ". Анна Гончаренко Нагадаємо, Новий закон дав поліції більше повноважень, щодо євроблях

Будьте вкурсі з ПЕРШИЙ.com.ua - приєднуйтесь до наших спільнот:

Коментарі - 0

Поки немає коментарів, будьте першим, залиште свій відгук!