«Гречка, як ікра»: хто зупинить ріст цін під час карантину

28.03.2020 09:25 418 0
«Гречка, як ікра»: хто зупинить ріст цін під час карантину
Найпомітніше здорожчала гречка. Саме її українці чомусь у першу чергу змітають з полиць, боячись дефіциту. Втім, це пророцтво, яке здійснює себе саме: ажіотажний попит створює тимчасовий брак продукції. До карантину на Мукачівському центральному ринку найдешевшу гречку можна було придбати за 26 гривень. Тепер стратегічний продукт є далеко не на кожному прилавку і торгується за 35-40 гривень, а подекуди і за 45. Продавчині перегукуються через прохід:
  • Гречка-ядриця на складі є?
  • Є!
Покупці, стоячи на вулиці у розтягнутій черзі, уїдливо жартують: «Скоро будемо бутерброди гречкою посипати, як ікрою». Втім, вартість культової крупи на ринку не наближається до цін на ікру так сильно, як у деяких супермаркетах. Там, де гречку ще не всю розібрали, за неї просять до 60 гривень – раніше правили 40-45, також порівняно недешево. Однак тут же стався і разючий стрибок на 20 гривень вгору. На найбільшому оптовому ринку Мукачева з запровадженням карантину різко підскочили ціни на картоплю – з 7 до 17 гривень за кілограм. Це навіть вище за роздрібну ціну, яка виросла всього на гривню-дві. Не дивно: коли потрібно надовго запасатися, «другий хліб» беруть мішками по 20-30, а не 2-3 кілограми. Гуртовики скористалися моментом, адже знали, що у цій ситуації усі кинуться до них. На противагу гречці і картоплі, рис усюди вартує практично так само, як до карантину. Коливання ±1 грн звичні і не мають стосунку до коронавірусу. Для довідки: в Україні на рік висаджують 1,4-1,5 млн. га картоплі, 50 тис. га гречки і 12-13 тис. га рису. Чому ж найменш поширена у наших краях культура, 60% якої імпортується, не подорожчала так різко, як добре пристосовані до помірних широт гречка і картопля? У одному з супермаркетів більш як на 9 гривень підняли ціни на курятину. А от яйця всюди втратили 20 копійок: подіяв непоборний закон природи, згідно якого на початку весни у домашньої птиці починається період активної яйцекладки. Звісно ж, страх перед вірусом сильно вплинув на вартість виробів медичного призначення. На те, що маски, які раніше вартували 2-3 гривні, на хвилі паніки через поширення коронавірусу подорожчали до 18, не нарікають хіба що ліниві – або ті, хто масок у аптеках так і не знайшов, бо ледь не всюди їх розібрали. «Не те що у нас немає, у оптовиків нема», – говорять фармацевти. Пара медичних оглядових рукавичок до вірусу обходилася також у 2-3 гривні – у інтернеті так і досі, та зараз у Мукачеві їх продають по 8 грн, і, крім того, не всюди вони є у наявності. За антисептичні засоби там, де їх ще можна знайти, просять від 100 гривень. На офіційному сайті однієї з мереж аптек оприлюднили оголошення такого змісту: «Пропозиція на ринку постачання медичних масок, гумових рукавичок та антисептиків залишається не надто стабільною, проте ми докладатимемо зусиль, аби ці товари були у наших аптеках. Роздрібна ціна на цю продукцію залежить від ціни закупівлі, яка зросла від початку епідемії коронавірусу. Торгівельна націнка на цю продукцію є мінімальною, тож просимо утриматися від звинувачень на адресу фармацевтів щодо підвищення цін». На постачальників скидають провину і супермаркети. Генеральний директор корпорації «АТБ» Борис Марков розповів на сторінці у Фейсбуці, що причина подорожчання криється у піднятті цін постачальниками, і не тільки для його мережі, але й для всіх операторів українського ритейлу. «Це пояснюється значним ростом затрат на виробництво продукції, пов’язаним з карантинними мірами і суворими обмеженнями, а також зі зміною цін на всі імпортні складові собівартості товару (пов’язано з девальвацією гривні)», – написав він. Важко зрозуміти, яким чином так різко могли зрости витрати на виробництво гречки. Споживачі у цей час публікують гнівні коментарі та петиції з вимогами регулювати ціни у супермаркетах та карати за їх підвищення. [gallery ids="231141,231140"] Фахівці твердять: виправданим може бути коливання цін у межах 10%, відповідно до змін курсу гривні щодо долара. Також овочі та фрукти до середини весни можуть дорожчати через те, що минулорічні закінчуються, а нові ще не виросли. Решта – штучна спекуляція. Виконувач обов’язків голови Закарпатської ОДА Олексій Гетманенко днями на брифінгу розповів, що зустрічався із керівником Антимонопольного комітету. Йшлося про те, що магазини і аптеки у області мусять перевіряти через завищені ціни. «Введем рекомендації, проведем перевірки, аби такого перегибу в цінах, бо певні ФОПи ставлять дуже нездорові ціни, не було. Наведемо порядок в дуже короткий відрізок часу – день-два», – пообіцяв Гетманенко. Вказаний термін уже минув, а «навести порядок» не вийшло. На вільному ринку кожен підприємець, від малого до великого, гадає, що він – сам собі гетьман. З початку березня Антимонопольний комітет України зафіксував зростання вартості продуктів у більшості областей: ціни на гречку піднялися подекуди більше ніж на 50%, пшоно – на 24%, цукор – 16%, майже на 60% подорожчала картопля, вдвічі стрибнули ціни на цибулю й моркву. У Київській області територіальне відділення АМКУ через безпрецедентне подорожчання товарів уже  відкрило справу проти постачальників продуктів харчування та найбільших мереж продовольчих магазинів столиці. Якщо буде доведено, що вони порушили законодавство про захист економічної конкуренції, на компанії можуть накласти штрафи в розмірі до 10% обороту за попередній рік. У прес-службі Мінекономіки стверджують, що відомство посилить моніторинг продуктів соціального призначення, щоб не допустити спекулятивного зростання цін на продукти цих груп. Моніторяться як ціни, так і наявність продуктів у магазинах, а також триває постійний діалог з виробниками та постачальниками продуктів харчування. Проте дехто вважає, що за нинішніх форс-мажорних обставин моніторинги, розслідування і штрафи не дадуть ефекту, і виступає за жорсткіший контроль і регулювання цін. За фактом Україна від держрегулювання відмовилася, та відповідно до законодавства державні регульовані ціни можуть запроваджуватися як на товари, які мають істотну соціальну значущість, так і на товари суб’єктів господарювання, які порушують вимоги законодавства про захист економічної конкуренції. Навіть керівництво великих торгових мереж погоджується, що на період карантину доцільно запровадити мораторій на підняття цін постачальниками на обмежений перелік соціальних товарів. Про це, зокрема, написав на своїй сторінці у соцмережі співвласник роздрібних мереж «Eva» і «Varus» Руслан Шостак. На додачу, він закликав колег з інших компаній підписати меморандум щодо продажу цих товарів на рівні собівартості. Разом з тим, існує побоювання, що навіть тимчасове повернення державного регулювання приховує ризик корупції. Втім, нестримний ріст цін в період карантину несе ще більшу небезпеку. Хто б не був винен у надхмарному зростанні вартості продуктів і ліків, розплачуватимуться за це покупці. Та незабаром їм може стати нічим платити.

Підготувала Христина Шепа,

 для «ПЕРШИЙ.com.ua»

  Нагадуємо, Автотроща на Ужгородщині: зіштовхнулися два великогабаритні автомобілі (ФОТО, ВІДЕО) Читайте також: Коронавірус вже на Закарпатті: в ОДА розпочався брифінг (ПРЯМИЙ ЕФІР)
Будьте в курсі з “ПЕРШИЙ.com.ua”– підписуйтесь на наш канал в Telegram, а також сторінку в Instagram
Будьте вкурсі з ПЕРШИЙ.com.ua - приєднуйтесь до наших спільнот:

Коментарі - 0

Поки немає коментарів, будьте першим, залиште свій відгук!