Електронна комерція - сьогодення

30.01.2017 11:50 60 0
Українці освоюють біткоіни, а інтернет-магазини заманюють покупців через месенджери.

Шопінг-звички

Торік експерти очікували стрімкої трансформації електронної комерції в мобільну. В онлайн-платежах перехід на мобільні оплати був найбільш помітний у другій половині 2016 року. На думку директора з розвитку EVO.company Дениса Горового, багато в чому розвиток ринку залежить від того, чи зможуть продавці задовольнити запити людей, які купують саме за допомогою мобільних пристроїв: чи розроблять мобільні версії сервісів, чи запустять мобільні додатки і т.д. Як розповів UBR.ua керівник платіжного сервісу WayForPay Сергій Ватілік, згідно з їхніми даними, в грудні 2015 року частка платежів, здійснених з мобільних пристроїв, досягала 23%. До липня 2016 року цей показник особливо не змінився і склав 24%, а до кінця року зріс до 29%. При цьому у мобільних користувачів виразно намітилися нові переваги в покупках онлайн:
  • З планшетів продається погано. Влітку 2015 року відсоток транзакцій, здійснених з планшетів досягав 8%, в 2016 році показник зменшився майже в два рази - до 4,85%.
  • З мобільного частіше оплачують вночі. Найбільша кількість платежів з мобільного доводиться на проміжок з 23:00 до 01:00.
  • Середній чек при покупці з мобільних пристроїв - 428 грн, при оплаті з комп'ютерів - 877 грн. Але в деяких категоріях, транзакції зі смартфонів перевищують суму оплати з ПК. Так, для покупок з мобільного одягу, взуття або аксесуарів середній чек на 8% більше; для турів і квитків - на 7,8% (при цьому середній чек бронювання готелів вище на 20%), для доставки квітів - на 9,2% більше.
  • Неділя - кращий день для мобільного шопінгу. Найменше покупок з мобільного відбувається в середу і четвер, на 30% більше - в неділю.
  • Платежі з мобільних пристроїв частіше надходять при покупці дрібної техніки і аксесуарів, одягу і взуття, при переказі грошових коштів, купівлі товарів для будинку, замовленні квітів і їжі.

Bitcoin жив

Експерти прогнозували кріптовалютний бум в 2016 р. Україна входить до п'ятірки країн, які використовують біткоіни і близько 25% Bitcoin-проектів мають власників або керівництво з нашої країни. Bitcoin поступово став з'являтися і в електронній комерції. Так, в 2016 році за допомогою переказів цієї криптовалюти в Україні можна було придбати техніку, замовити доставку їжі, оплатити послуги і ін. Природньо, що оплата Bitcoin не так популярна, як картками, але все ж має свою частку прихильників. Першим Bitcoin-еквайринг у нас в країні запустив ПриватБанк, наступним став платіжний сервіс WayForPay, реалізувавши "Перекази в Bitcoin" для українського сервісу онлайн-замовлення їжі "Екіпаж Сервіс" і доставки піци "Eco & Pizza".

PayPal: чекали, але не дочекались

PayPal чекають в Україні вже який рік поспіль. Цей метод оплати особливо цікавий тим онлайн-підприємцям, які продають товари або послуги за кордон. Адже іноземні покупці довіряють PayPal. У той же час сам PayPal не планує вихід на український ринок в найближчий рік. "З боку PayPal інтересу до України немає", - заявив директор департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку НБУ Сергій Шацький. Втім, це не заважає українцям і далі шукати покупців на зарубіжних ринках і використовувати альтернативу при прийомі платежів.

Покупки в один клік або токенізація

Очікувалося, що в найближчі кілька років токенізація, яка успішно використовується на Заході, буде мати особливий вплив на платіжну індустрію. Сама ідея полягає в тому, що платіжні дані замінюються токеном (набором символів), який використовується при оплаті. Токени дозволяють максимально спростити процес оплати - буквально до одного кліка. Свого часу для Amazon впровадження практики покупок "в один клік" було однією з основних складових успіху. Крім того, реалізація простих покупок на мобільних пристроях дозволила з легкістю вирішити проблему тривалого введення платежів, що недоречно для мобільних девайсів. За даними дослідження Oxygen8, близько 56% респондентів сказали, що реалізація оплати "в один клік" мотивувала б їх завершити покупку зі свого мобільного пристрою. Незважаючи на очевидні переваги токенов, на українському ринку вони поки не знайшли належної популярності. Але, судячи з прогнозів, деякий "зсув" у бік застосування токенов все ж відбувся.

Не можуть розплатитися картками

З кожним роком зростають і безготівкові розрахунки. Українці все частіше розплачуються картами. За 9 місяців 2016 року було здійснено понад 1,2 млн безготівкових платежів на загальну суму 398 млрд грн. Це більше, ніж за весь 2015 рік (384,8 млрд грн). Крім того, на "безнал" в 2016 році припало більше 70% від загальної кількості операцій з "пластиком". Але виявилося, що 68% українських покупців змушені розплачуватися готівкою через те, що продавець просто не може прийняти оплату карткою. В інтернет-платежі схожа ситуація: досить багато інтернет-магазинів пропонують покупцеві або оформити покупку післяплатою, або здійснити передоплату на карту. При цьому останній метод ніяк не може застрахувати покупця від шахрайства. За словами адвоката, партнера Юц "Прецедент" Галини Бакум, більшість інтернет-магазинів в Україні з юридичної точки зору виглядають так: це фізична особа, підприємець на 2-й групі оподаткування, який працює без використання РРО (касовий апарат) з оборотом до 1 млн. грн., і частіше приймає платежі на особисту картку фізичної особи, замість рахунку підприємця, що заборонено законодавством. Проте, за даними НБУ, в 2016 році близько 27% всіх безготівкових розрахунків припадали саме на інтернет-платежі. Також, залишається і ще ряд невирішених питань по частині регулювання ринку e-commerce в Україні. Наприклад, прийняття закону "Про електронну комерцію" хоч і внесло частку "здорового глузду", узаконивши угоди в електронній комерції, але все ж залишило кілька білих плям. Так, закон не приділив уваги інтернет-посередникам - маркетплейсам, класіфайдам. Діяльність таких майданчиків регулюють Цивільний і Господарський кодекси. "Наш сервіс часто отримує претензії від продавців. Проблема в тому, що при реєстрації, багато хто не читає умови. Але це оферта, де, ставлячи позначку при реєстрації, ви погоджуєтеся з умовами роботи майданчика. Тому, моя порада - читайте умови використання сервісів" , - зауважив юрист OLX Андрій Бічук. За словами старшого юриста компанії Arzinger Катерини Олійник, захист персональних даних, забезпечення кібербезпеки і дотримання інтелектуальних прав також є ключовими факторами при веденні інтернет-торгівлі. І як раз цьому питанню приділяють особливу увагу регулюючі органи.

Месенджери: освоюємо розмовну комерцію

За прогнозами венчурного фонду Capital GGV, найближчим часом месенджери перетворяться в ідеальне середовище для стрімко зростаючої аудиторії користувачів мобільних пристроїв і стануть певним центром інтернет-активності споживачів. Згідно дослідження iVOX Ukraine, найбільш популярним месенджером для українців є Skype, його використовують 78% користувачів інтернету (улюблений месенджер для 46%). Другим за популярністю став Viber - 56% (використовують постійно - 32%), третім - Facebook Messenger - 29% (користуються постійно 8%). "Не дивлячись на зростання популярності месенджерів, за 2016 рік у українському e-commerce вони не встигли стати своєрідним " майданчиком для продажів ", але тим не менш, поступово трансформуються в канал для " conversational commerce "(розмовна комерція). Месенджери в основному використовуються компаніями як додатковий канал комунікації зі споживачем ", - зазначив у розмові з UBR.ua Сергій Ватілік. Сьогодні в месенджерах вже можна провести повний цикл продажів, починаючи з консультації з питання, що цікавить продукту, і завершуючи оплатою покупки. Консультант може сформувати інвойс на замовлення клієнта та відправити для оплати в месенджері. Близько 13% створених інвойсів в сервісі WayForPay оплачуються при відправці через месенджери (Skype, Viber, Telegram). У сфері онлайн платежів в 2016 році стало популярно створювати ботів для переказу грошових коштів, але новинка поки не прижилася. Таксі, позики і страхування йдуть в онлайн Тренд цей не особливо новий, так як оффлайн бізнес вже який рік намагається максимально адаптуватися в мережі. У 2016 році досить активно на онлайн розрахунки переходили компанії по видачі мікропозик, служби таксі, страхові компанії. Новина про швидкий заход Uber в Україну змусила служби таксі міняти формат надання послуг, а таксисти стали освоювати прийом оплати картами онлайн. "За нашими даними, на кінець 2016 року, кількість безготівкових оплат таксі зросла майже в 32 рази в порівнянні з квітнем того ж року", - зазначив у розмові з UBR.ua Сергій Ватілік.

Шахраї атакують

Американська компанія Vantiv прогнозувала, що в 2016 році шахраї активізуються і 71% з усіх шахрайських атак будуть націлені на середній і дрібний бізнес. При цьому непідготовлені компанії зазнаватимуть серйозних збитків від "фрода" (покупки вкраденими картками) на їх сайтах. У нас також відзначається зростання спроб здійснення онлайн-шахрайства з платіжними картами. За статистикою WayForPay, кількість спроб здійснити оплату вкраденими платіжними даними в 2016 році зросло на 17%, в порівнянні з 2015 роком. При цьому простежується прогнозований тренд - шахраї більш орієнтовані на дрібні і середні інтернет-магазини і сайти. За матеріалами: http://ubr.ua

Будьте вкурсі з ПЕРШИЙ.com.ua - приєднуйтесь до наших спільнот:

Коментарі - 0

Поки немає коментарів, будьте першим, залиште свій відгук!