Керівник Головного управління ДФС у Закарпатській області: про наведення ладу і виведення економіки з тіні та напрями стратегічного розвитку

16.03.2018 14:49 61 0
Керівник Головного управління ДФС у Закарпатській області: про наведення ладу і виведення економіки з тіні та напрями стратегічного розвитку
 Олексію Олександровичу, сума податків, які сплачуть працюючі закарпатці і весь бізнес області, зростає з року в рік. Це свідчить про збільшення доходів громадян. А в яких галузях спостерігається зростання і які сфери традиційно дають найбільше надходжень до казни? – Дійсно: суми податків, які переказують до державного і місцевого бюджетів, зростають. Минулий 2017-й –яскравий тому приклад. Рік був непростий, насичений, але завдяки фахово виконаній роботі працівниками фіскальної служби області, сумлінності платників податків можемо говорити про рекордні надходження. Протягом 2017-го до бюджетів усіх рівнів сплачено 5 млрд 397 млн 608 тис. грн податків, зборів та інших обов’язкових платежів. Зазначена сума перевищує показник 2016 року на 982 млн грн. Активна робота із залучення надходжень тривала й за підтримки облдержадміністрації. Для Закарпаття важливими є гроші, які торік отримали місцеві скарбниці – це понад 3 млрд 340 млн грн. Вони спрямовані на задоволення потреб місцевих громад. Кошти, скеровані до державного бюджету – більше 2 млрд 57 млн грн, – забезпечуватимуть загальнодержавні потреби. Щодо галузей. Враховуючи розташування, сприятливий клімат, найактивнішими і найприбутковішими в нашій області є переробна промисловість, оптова та роздрібна торгівля, сільське господарство та транспортна діяльність. Найбільше мене тішать податкові находження, що спрямовані до місцевого бюджету. Хочу наголосити на одному важливому нюансі. Законодавець дав змогу встановлювати ставки місцевих податків органам місцевого самоврядування. Закон передбачає верхню і нижню межу ставки, відтак депутати сільських, селищних рад –залежно від фінансової спроможності своєї громади – визначають її розмір. Зокрема, це стосується єдиного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Крім того, додатковим джерелом у надходженнях став транспортний податок. А як не вести розмову про туризм, адже наш край, в цьому контексті, – один з найпривабливіших і найперспективніших регіонів України. Наразі Податковим кодексом передбачена сплата туристичного збору. Надходження на сьогодні не настільки значні, хоча вони перевищують минулорічні. Але тут важливу роль відіграють також органи місцевого самоврядування. Вони своїм рішенням визначають податкових агентів, які здійснюють справляння туристичного збору і ставку самого збору, адже податковим законодавством встановлена нижня межа – 0.5% і верхня – 1%. Якщо аналізувати надходження туристичного збору у розрізі районів, то понад 20% його сплачено в Свалявському – більше як 447 тис. грн. Хотілося б, щоб місцеві органи влади й інших районів, де діє достатньо туристичних об’єктів, так само використали туристичний збір як одну з найперспективніших складових у надходженні коштів до місцевих бюджетів.

Навести лад і вивести економіку з тіні

– Хотів би також почути Вашу думку щодо непростого запитання: коли фіскали в Україні стануть справжніми партнерами бізнесу? Що треба змінити, аби вас сприймали як доброзичливих порадників? Бо нині, впевнений, що Ви це знаєте, - суспільство сприймаємо податківців з острахом... – Хочу зазначати важливу, як на мене річ. Незважаючи на реформи, реорганізації, внесення змін до законодавства, ми виконуємо різні функції, спрямовані на наповнення бюджетів усіх рівнів. У тому числі й фіскальну функцію, яка переважно й не подобається несумлінним платникам. Зрозумійте: держава повинна отримувати достатньо податкових надходжень, які насамперед мають бути постійними і стабільними. Наше головне завдання, повторюсь, – стабільні і прогнозовані надходження до казни. Водночас ми як територіальний орган Державної фіскальної служби України розвиваємось і як сервісна служба. Якщо йдеться про підсумки минулого року, то в Центрах обслуговування платників, які діють в області, громадянам надано понад 153 тисячі адміністративних послуг, що на 42,3 тисячі більше, ніж у 2016-го. Цими центрами надається комплекс адміністративних, консультативних та інформаційних послуг. Там платники мають змогу подати податкову звітність, отримати кваліфіковану консультацію, адміністративні послуги, а в Акредитованому центрі сертифікації ключів у місті Ужгороді – отримати безкоштовно ключ електронного цифрового підпису. Зараз районні інспекції виконують роботу сервісних офісів, а Головне управління виконує адміністративні та контролюючі функції. Щодо того, чи сприйматиме суспільство податківців з острахом, то наголошу: хто сумлінно й сповна сплачує податки, той може розраховувати на нашу підтримку. І вважати податківців своїми надійними і прогнозованими партнерами. А ті, хто вважає, що фіскальній службі не під силу відстояти державні інтереси, і порушує податкове законодавство, нехай чекають нас в гості… Ми не розраховуємо на обійми, ми не вважаємо, що всі полюблять фіскальну службу. Ми розраховуємо, що з часом Україна стане розвиненою країною з високою податковою культурою громадян. І в цьому буде наша заслуга. Заслуга тих працівників, які сумлінно виконують покладені на них державою обов’язки. – Олексію Олександровичу, Ви «за» чи «проти» тієї практики, щоб бізнес наперед повідомляли про перевірку або щоб фіскали приходили раптово?

– Якщо взяти кількість перевірок, які проводилися декілька років тому, і кількість перевірок, які є сьогодні, – це абсолютно різні цифри. Перевірок стало значно менше.

Чи хоче бізнес, щоб до них навідувались із перевірками? Ні. Чи весь бізнес «чистий» і добросовісно сплачує податки? Ні. Чи хочемо ми навести лад і вивести економіку з тіні? Так!

Я і не «за», і не «проти». Бо вважаю, що в нас мають бути і ті, й інші важелі, але чітко прописані й регламентовані. Про здійснення планових перевірок платника повідомляють. Планова перевірка формується автоматизованою системою ризиків, при її відборі беруться до уваги вісім критеріїв. Цей план-графік оприлюднюється на сайті ДФСУ. Він відкритий і доступний. Публікується, кого саме і який період буде перевірятимуть, щоб платники були готові.

Позаплановий – це інший вид перевірки, згідно з яким є чітко прописані критерії, відповідно до яких проводиться позапланова документальна перевірка. На сьогодні ми проводимо широку роз’яснювальну роботу щодо змін податкового законодавства та їх впровадження. Про зміни розповідаємо на семінарах, у ЗМІ публікуємо матеріали, і платник повинен усвідомити свій обов’язок щодо дотримання законодавства. А якщо ні, прийдемо до нього з перевіркою і будемо застосовувати штрафні санкції.

На сьогоднішній день Уряд своїм рішенням зняв мораторій на проведення податкових перевірок. Тобто Головне управління ДФС у Закарпатській області проводить камеральні, документальні та фактичні перевірки у випадках та в порядку встановленому законодавством.

Дев’ять напрямів стратегічного розвитку ДФС

– Які нововведення починаєте застосовувати в роботі? – Насамперед це функціонування модернізованого сервісу – електронний кабінет платника. Завдяки цьому сервісу платник податків спілкується з інспектором фіскальної служби виключно через електронні сервіси. І це, на мою думку, дієвий механізм, адже він допомагає усунути в нашій роботі людський чинник, а отже – можливість корупційних проявів.

Наразі, фактично 80% всіх послуг ДФС, в яких є потреба для малого та середнього бізнесу, можна отримати в режимі он-лайн. Тому платнику навіть не потрібно звертатися у центр обслуговування платників. Він зі свого робочого місця або з дому може отримати всі адміністративні послуги, різні довідки, а також консультацію. Підприємці можуть сплачувати податки, не виходячи зі свого робочого кабінету, а також подавати податкову звітність.

Також створено електронний реєстр платників для відшкодування ПДВ, де платник податків фактично може відслідковувати рух своєї заявки на відшкодування – з моменту її подачі до прийняття рішення, і зарахування коштів на його розрахунковий рахунок. Тобто ця процедура прозора, можливості маніпулювання обмежені. Крім того, на офіційному веб-порталі ДФС України працює електронний сервіс «Дізнайся більше про свого бізнес-партнера». Він дає змогу встановити статус перебування окремого платника податків на обліку в органах ДФС, визначити, чи є платник банкрутом, чи знаходиться за визначеною адресою, а також дізнатися про його відповідність критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування ПДВ. Щоб забезпечити суспільство своєчасною, достовірною і повною довідковою інформацією, створено Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс або «ЗІР». З його допомогою можна ознайомитись з роз’ясненнями ДФС щодо застосування норм податкового, митного та іншого законодавства. Серед платників в Закарпатті найпопулярнішими є три сервіси: перший – отримання довідки про доходи, яка необхідна для заповнення декларації та отримання субсидій; другий – отримання довідки про відсутність заборгованості перед бюджетом, необхідна для участі у тендерах; третій – Єдиний реєстр податкових накладних, який надає можливість завантаження та друку податкових накладних та отримання інформації щодо їх статусу. Хочу зазначити: у ДФС постійно оновлюються та додаються нові можливості отримання послуг для платників, які надаються в режимі он-лайн. – ДФС в нашій області, як і по всій державі, - це важлива, впливова і – будьмо відвертими – досить громіздка структура: маєте у структурі й податкову міліцію (про останню давно говорять, що її функцію слід скасувати, оскільки дублює роботу інших правоохоронців)... Мінфін і МВФ вимагає реформ. І вони будуть впроваджуватися. На Ваш погляд професіонала й керівника, як відбуватиметься цей непростий процес і як би мали виглядати зміни в кінцевому варіанті?..

Реформування – дуже важкий і складний процес. Звичайно, хотілося б аби він займав менше часу і проходив якомога швидше. Але реальність, на жаль, інша. Реформування служби, яке зараз триває, має короткочасну і довгочасну перспективу. Наша мета – стати для платника партнером, порадником. Ми рухаємося у напрямку, коли бізнес не бачитиме податківця, не знатиме хто взагалі очолює службу, хто керує у регіоні. Це передбачають розроблені Стратегічні ініціативи розвитку ДФС до 2020 року.

Реформа – це якісні сервісні електронні послуги, автоматизовані внутрішні процедури. Крім того, у процесі реформування акцент робимо на кадрах. Співробітники повинні мати гідні умови праці, мотивацію, конкурентну зарплату. Але, повторюся: окрім того, що ДФС орієнтує свою діяльність на надання якісних сервісів платникам, вона повинна бути ефективним органом для держави, який якісно адмініструє податки та збори. Наразі у фіскальної служби є бачення, який вигляд матиме орган у майбутньому. Зокрема, ДФС майбутнього – орган, який ефективно адмініструє податки, збори і платежі; сприяє добровільному виконанню платниками вимог податкового та митного законодавства, що наповнює бюджети усіх рівнів; обслуговує платників за кращими стандартами в онлайн-режимі та застосовує автоматизовані процеси адміністрування податків, зборів, платежів; постійно удосконалюється відповідно до вимог часу; проводить електронні податкові перевірки (е-аудит), зменшує кількість податкових перевірок та підвищує їх якість тощо. Тобто визначено 9 напрямів стратегічного розвитку ДФС: ІТ та інфраструктура; персонал; формування іміджу та прозорість діяльності; сервіси; добровільна сплата; ефективне адміністрування податків, зборів, митних платежів; митниця та прикордонне співробітництво; міжнародні зобов’язання та співробітництво; управління ризиками, податковий контроль та робота з боргом.

Щодо ліквідації податкової міліції і створення єдиного органу боротьби з економічною злочинністю, то незалежно від того, яку назву він матиме, важливо, щоб був чітко прописаний механізм його взаємодії з ДФС. Адже без координації наших напрацювань і наших баз, новостворений орган не зможе якісно й ефективно функціонувати. – Корупція – явище, яке засмоктує у свій смердючий вир співробітників не одної структури. Як цьому протидієте? Які результати? – Постійно співпрацюємо з правоохоронними органами, ведемо моніторинг ситуації, здійснюємо профілактику, попереджуємо та застерігаємо працівників. У структурі служби є профільний підрозділ, до повноважень якого входить, зокрема, контроль за діяльністю чи бездіяльністю посадових осіб щодо доброчесності та дотримання законодавства, етики державного службовця. Управлінням внутрішньої безпеки протягом минулого року в колективах територіальних органів ДФС Закарпатської області постійно проводилися заходи профілактичного характеру, спрямовані на запобігання корупційним правопорушенням. Зокрема, проведено 446 таких акцій, спрямованих на підвищення ефективності протидії корупції. В тому числі проведено 85 тематичних перевірок та розслідувань; виявлено 3 факти протиправних дій вчинених щодо працівників територіальних органів; складено 8 протоколів про адміністративні порушення пов’язані з корупцією: відрито 29 кримінальних проваджень відносно працівників територіальних органів із них – 26 по митному та 3 по податковому напрямку; оголошено підозру 5 особам, до суду скеровано 7 кримінальних проваджень. – Автомобілі на номерах іноземних держав... Їх на Закарпатті – тисячі. Що, на Вашу думку, має поступати наша країна, аби залагодити це питання, яке має глибокий суспільний резонанс? – Щодо автомобілів із іноземною реєстрацією, то я як керівник Головного управління ДФС у Закарпатській області, можу говорити тільки про податки. Їх у нашій державі повинні платити всі. Але сума податків повинна бути прийнятною. У цьому питанні потрібно знайти збалансоване рішення, яке дозволить врівноважити ситуацію. – На завершення: що найбільше хвилює Вас у роботі як начальника ГУ ДФС у Закарпатській області? Найбільше мене турбує колектив, його достойна заробітна плата і матеріальне забезпечення працівників. Вважаю, що колектив Головного управління ДФС у Закарпатській області професійний і такого колективу в Україні важко знайти. Персонал в основному сталий, працівники кваліфіковані, знають свою роботу. Дуже прикро, що до листопада минулого року заробітна плата цих працівників була на рівні мінімальної. Завдяки керівництву фіскальної служби із листопада минулого року зарплата підвищилася, і ми стали як мінімум, конкурентоспроможними щодо інших державних структур та органів виконавчої влади. Василь НИТКА «Голос України»  
Будьте вкурсі з ПЕРШИЙ.com.ua - приєднуйтесь до наших спільнот:

Коментарі - 0

Поки немає коментарів, будьте першим, залиште свій відгук!